2017. november 19. Erzsébet napja van
   Mai cikkekben keresek
   Heti cikkekben keresek
   Összes cikkben keresek

Wellness magazin - Kineziológia

Kineziológia

 

Alternatív gyermekterápiák

Alternatív gyermekterápiák nyitókép A gyermekek fejlődését – óvónőként - lassan 30 éve figyelem. Feltűnt, hogy évről évre nő azoknak a gyermekeknek a száma, akik túlmozgással, „ügyetlenkedéssel”, tanulási nehézséggel, beszédproblémával, figyelemzavarral, viselkedési és pszichés problémákkal küzdenek. Tudja mindenki, észrevette mindenki, és aki teheti, igyekszik valamit tenni.

Ismerős-e valakinek a következő felsorolás: későn tanult meg beszélni, egyedül enni vagy öltözni. Éjszaka sokáig bepisilt, sokszor elesik, ügyetlenke a mozgása, a labdafogása, nehezen ül meg nyugton még rövid ideig is. Tengeribeteg lesz mozgó járművön, elkalandozik a figyelme, viselkedése agresszív vagy éppen visszahúzódó, túlérzékeny, gátlásos. Gyakran vannak allergiás tünetei. Sűrűn megfázik. Nehezen megy az írás, olvasás, a számtan, nehézségei vannak a tábláról másolással, nehezen tanult meg biciklizni vagy fára mászni, túlzottan reagál hirtelen zajra.

A szülők kétségbeesetten és sokszor tehetetlenül állnak szemben saját gyermekükkel, érzik, hogy valami nincs rendben. Sok pedagógus széttárja karját, legjobb esetben elküldi a Nevelési Tanácsadóba és ott, amennyiben megfelelő szakember kezébe kerül a gyermek, van esélye kilépni ebből a számára is kellemetlen állapotból. Ugyanis ettől a gyermek szenved a legjobban, azt elhihetik. Az idő telik, a gyermek bekerül az iskolába és a szülő itt döbben rá, hogy tényleg tenni kell valamit. Amikor már a teljesítmény az úr, amikor már nincs idő fejleszteni, mert a tanulásra kell koncentrálni, különben lemarad a gyerek, mi a megoldás? Igen, ilyenkor jön a futkosás, szakemberkeresés, és sokan csak a legnagyobb bajban fordulnak az alternatív módszerekhez.

Kineziológusként már egész másképp látom a gondokat és a lehetőségeket. Ha egy gyermeknél nem fejlődik ki az egyensúly, valamint a mozgáskészség automatikus szabályozása, akkor ez hátráltatni fogja őt a tanulás és az élet számos területén, még akkor is, ha értelmi képességei átlagosak, vagy átlagon felüliek.

Sajnos a szülők állandó sürgetése, hogy a gyermek minél hamarabb álljon fel és járjon, inkább zavaró, mint segítő szerepet játszik. A gyermeknek a mozgásfejlődés során rengeteg tér kell, ahol gyakorol és gyakorol – önfeledten, játszva, szórakozva.

 Az a felfogás hogy a tanuláshoz megfelelő érettség kell, nem újkeletű. Amikor szembesülünk azzal a ténnyel, hogy a gyermek nem felel meg ennek a követelménynek, nemcsak fizikai, de lelki síkon is sérelem éri őt: nem lesz sikerélménye, megutálja a tanulást, nem szeret majd olvasni… és sorolhatnám. A „megnemfelelés” következményeként egy sor újabb probléma merül majd fel: visszahúzódás vagy agresszív viselkedés, önértékelési zavarok, elhízás, anorexia, dadogás… és megint csak sorolhatnám tovább – ezek már másodlagos tünetek lesznek.

A Peter Blythe neurológus és gyermekpszichológus által kidolgozott vizsgálati módszer és mozgásterápia segít a gondok megoldásában (Insitute for Neuro-Physiological Psychology). Ez a terápia, jóval mélyebbre hatol, mint az eddig ismert mozgásterápiák, ezáltal jóval hatékonyabb is. A vizsgálat alkalmával először megbeszéljük az anyával a terhesség, a szülés körülményeit, majd a gyermek mozgás- és beszédfejlődését. Ezután speciális mozgásteszttel megfigyelem, hogy milyen reflexek nem kerültek a megfelelő módon gátlás alá, aztán egy szintén speciális mozgássorozat alapján megtanítom a megfelelő gyakorlatokat. A gyakorláshoz napi 10 perc elegendő, a gyerekek szívesen végzik.

Felnőtteknél is eredményesen végezhető a terápia, mely igen sok területen megváltoztatja az addig nehezen működő életet.


Dátum: 2010. 05. 29. 10:58


Szerző: Bánfi Andrea

Kapcsolódó link: www.banfiandrea.hu



Vissza a hírekhez